zondag 27 mei 2012

Zelf eens kaas maken

Ik kreeg plots het idee om eens kaas te maken. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn of wel?
Ach met stil te zitten zullen we het nooit weten dus ik begon er maar mee.
Al mijn ingrediënten waren gemend en het zou nu moeten beginnen scheiden. Eum dit zal er zeker zo moeten uitzien. Op dit moment dacht ik voor de eerste keer dat het toch misschien niet zo simpel was?

Na een tijdje zag ik dat het begon te komen en zo zie je op de foto dat aan de rand er toch een substantie te voorschijn kwam dat toch eens op kaas zou kunnen lijken.

Na een uurtje staan kon ik met het uitpersen beginnen.


En na nog een half uurtje kon ik het uiteindelijk uit de doek halen.


Wauw, dacht ik direct. Het is me toch gelukt ! Na een beetje zout en peper was de basis klaar. Bij ons hier thuis hebben ze een voorkeur voor bieslook dus heb ik nog wat fijngesneden en het er ondergedaan. Iedereen hier thuis heeft eens geproefd en dan de frigo in zodat er nog wat over was voor de volgende dag.


Het bezoek was er en ik wist dat er wel een paar liefhebbers bijzaten van dit soort kaas. Het bolletje kwam goed uit mijn vormpje en ik was dol gelukkig.



Op een lekker boterham gesmeerd en het smullen kon beginnen!

Veel groetjes en geniet nog van het zonnetje !
charlotte

6 opmerkingen:

  1. Ziet er super smakelijk uit!!! Waar heb je je recept gehaald?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik had op internet gelezen hoe je zonder stremsel kaas kunt maken maar de hoeveelheid stond er niet bij . Na een beetje prutsen kwam ik op de juiste verhouding. Als je het recept wil zal ik je anders een mail sturen en uitleggen hoe je het kunt doen. ;)

      groetjes charlotte

      Verwijderen
    2. O ja super graag!!! Dikke merci!

      Verwijderen
    3. fete_des_gamins@hotmail.com als je tijd en zin moest hebben om het één dezer te mailen ;-) Mercikes!

      Verwijderen
    4. ik heb goed nieuws voor je , deze week ga ik het recept op de blog zetten. Ik heb het dit weekend wat verbeterd ( omdat het iets te zuur smaakte). Dus nog heel effe geduld ;)

      groetjes charlotte

      Verwijderen
  2. http://ik-ben-charlotte.blogspot.be/2012/06/recept-van-de-kaas.html hier is het recept !

    BeantwoordenVerwijderen