zaterdag 7 september 2013

Gekonfijte tomaatjes

Gisteravond begon ik al aan wat voorbereidingen voor het bezoek dat deze avond komt. We hadden weer veel tomaatjes. Gekonfijte of zon gedroogde tomaatjes zijn makkelijk te maken en altijd lekker.
Ik nam een 1kg tomaten. Snij deze in twee of in meerdere partjes en leg ze met de vel kant naar beneden. Neem ongeveer 15-20 lepels olijfolie. Voeg 3 teentjes look toe en kruiden naar smaak ( zout, peper, oregano,....). Besprenkel de tomaatjes met de olijfolie.
Zet de oven op 100° en laat ze ongeveer 2-4 uur er in zitten. Ik heb ze graag niet te droog, ze moesten hiervoor 2,5 uur inzitten. Het is natuurlijk afhankelijk van je oven hoe lang ze er in moeten.

Je zou ze normaal 2 weken kunnen bewaren in hun eigenvocht in de koelkast. Omdat ik ze nog tamelijk vochtig hou probeer ik ze binnen de week te verwerken. Omdat je er meestal wel te veel hebt deel ik ze gewoon uit aan familie en vrienden.

Als hapje maakte ik ook nog wat van mijn verse kaas.
Als je het recept wil dat vind je hier.

Groetjes charlotte


3 opmerkingen:

  1. Jammie! Dat ziet er lekker uit! Heerlijke tomaatjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker idee! Ook leuk je kaas :) Ga ik vast ook wel eens doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je tomaatjes over hebt zijn ze ook heerlijk door de pasta met een minimale saus van bijvoorbeeld olijfolie, knoflook, kappertjes, pijnboompitjes en een klein beetje kaas.
    Ik gebruik ze ook om portobello's te vullen met deze tomaatjes en daarover geitenkaas en in de oven, ook heerlijk!
    Ik ben lekker even je blog aan het afstruinen, erg leuk!
    Groetjes, Anne

    BeantwoordenVerwijderen