donderdag 19 december 2013

Knabbeltijd in de klas!

Gisteren had ik twee uur les. Wat minder leuk was voor mij is dat ik zeker 3 uur onderweg ben naar school. Ik gaf mezelf een stimulans om toch met plezier naar school te gaan. Wat hapjes voor tijdens de les voor mijn medestudenten dat maak ik graag, perfecte reden dus voor mij om te beginnen bakken. Vandaag toon ik je hoe je de apelstrudel kunt maken. De chocolaatjes en de gesuikerde appeltjes ( beetje zoals tartte tatin) komen binnenkort om mijn blog.

Ik begon met een variatie van een apfelstrudel. Eenvoudig te maken en het ziet er altijd mooi uit. Lekker warm met vanille ijs.

Wat heb je nodig?

  • 3 appels
  • handje rozijnen
  • 1 vel kruimeldeeg ( kan ook gerust met bladerdeeg)
  • +/- 15 amandelen
  • 1 mandarijntje
  • 3 eetlepels bruine suiker
  • 1 zakje vanille suiker
  • flinke scheut grand marnier 
  • 50 gr boter
  • snuifje kaneel
  • Extra boter of 1 ei
Snij de appels fijn en voeg de rozijnen, bruine suiker, vanille suiker, kaneel en boter toe.
Snij enkele stroken van de schil van de mandarijn en snij deze fijn. Dit mag bij de rest.
Hak de amandelen fijn en dit mag ook bij de rest.
Pers de mandarijn uit en voeg dit bij de rest van de ingrediĆ«nten. 
Laat de boter smelten en voeg alles toe. Ongeveer 10 minuten op een hoog vuur bakken en op het einde voeg je de grand marnier toe. Giet het geheel even door een zeef, zo ben je het vocht kwijt.

Neem je vel kruimeldeeg en leg het op je bakplaat. Snij langs elke kant repen, maar laat in het midden voldoende plaats over. Schik het mengeling in het midden. Voor het dichtvouwen is de techniek echt makkelijk. Je neemt een strook en wissel deze af van beide kanten. Je kruist ze in het midden en zo krijg je een visgraat motief. Je kunt gerust brede stroken snijden.

Je kunt de repen nog schuiner leggen voor meer het visgraat effect.
Smeer het deeg in met boter of ei. Ik heb boter genomen, omdat ik geen eieren meer had thuis.

Bak het ongeveer +/-25 minuten in een oven van 180°c

Voila! Lekker goud gebakken.

Gelukkig mochten we van de leerkracht eten tussen de twee uren. Het was zo gezellig. Wat kerstmuziek op de achtergrond, iedereen rond de tafel met een bordje met wat lekkers en dan maar genieten ....  In de klas zijn fleece dekentjes aanwezig en die sloegen we rond onze schouders. Geef nu zelf toe, een leuke en warme manier om les te volgen! 


Veel groetjes 
Charlotte

5 opmerkingen:

  1. Die klasgenootjes van jou boffen maar! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nou zeg, zo wordt het nog leuk op school! Ik ga dit zeker eens maken, dank je voor het recept. Ik pin het even.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Getsie, meer als drie uur onderweg, waar volg jij school,....Parijs of zo :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En de juf bofte ook :) Leuk om te lezen Charlotte! En nogmaals merci voor al het lekkers!

    BeantwoordenVerwijderen